Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• potrafi za pomocą mimiki przedstawić niektóre emocje,
• czerpie radość z zabawy,
• śpiewa piosenkę,
• samodzielnie maluje portret rodziców,
• przygotowuje prezent dla rodziców,
• słucha muzyki o zróżnicowanym charakterze,
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Moja mina” – oglądanie twarzy w lusterkach, przedstawianie za pomocą min różnych uczuć, odgadywanie znaczenia min innych . Dziecko ogląda swoje twarze w lusterkach, robią różne miny, uśmiechają się, marszczą nosy . Na prośbę rodzic próbuje zmieniać wyraz twarzy, aby ukazać emocje: radość, smutek, strach, zdziwienie, gniew i inne . Dziecko opowiada, kiedy towarzyszy mu prezentowane emocje .
• „Lustro” – zabawa naśladowcza . Dziecko z rodzicem się w pary . Jedno z nich jest aktorem, drugie – lustrem . „Lustro” naśladuje wszystkie czynności i gesty „aktora” . Na początku rodzic podpowiada czynności (np . czesanie włosów, zapinanie guzików, wchodzenie po schodach), później dziecko wymyśla je samodzielnie . Po chwili zamieniają się rolami .
- Zajęcia główne
• "Życzenia dla mamy", "KochamCiebie tato"- utrwalenie piosenek
• „Maluję portrety” – wyjaśnienie pojęcia „portret”, malowanie na jednorazowych talerzykach portretów rodziców, dekorowanie pracy . Rodzic prezentuje ilustracje, zdjęcia i reprodukcje przedstawiające portrety(zdjęcia portretów: 1 2 3 4 5 6 7 8 i opowiada dzieciku o tej formie dzieł:
Portret to obraz, rysunek lub zdjęcie przedstawiające wygląd zewnętrzny osoby. Z portretu możemy się dowiedzieć, jak osoba wyglądała, jakie miała oczy, włosy, w co się ubierała. Najczęściej na portrecie znajduje się jedna osoba. Portret może przedstawiać całą postać, samą głowę lub popiersie. W dawnych czasach, gdy nie znano jeszcze fotografii, malowanie portretów było bardzo popularne. Najczęściej na dawnych portretach możemy zobaczyć królów, królowe, bogatych mieszkańców miast, rycerzy. Dziś portrety to przeważnie zdjęcia wykonywane na różnych uroczystościach lub do dokumentów.
Następnie rodzic zaprasza dziecko do wykonania portretów rodziców – dziecko decyduje, czy namalują całą postać czy popiersie, malują farbami plakatowymi na jednorazowych papierowych talerzykach . Brzegi talerzy dekorują plasteliną, koralikami, cekinami, brokatem . Z tyłu talerzyków można przymocować taśmą klejącą pętelkę ze wstążki – wówczas będzie można zawiesić portrety .
• „Wesoło, smutno, do spania” – zabawa muzyczno-relaksacyjna . Nauczyciel odtwarza fragmenty kilku utworów . Dziecko słucha muzyki, leżąc . Po każdym wysłuchanym fragmencie siadają i próbują określić swoimi słowami charakter muzyki . Rodzic wykorzystuje następujące utwory do zilustrowania
wesołej muzyki „Cha-cha-cha”,
https://www.youtube.com/watch?v=aWpJyQdTcqs
muzyki smutnej – „Jezioro łabędzie” P . Czajkowskiego,
https://www.youtube.com/watch?v=C7Yi0CdtTc4
muzyki do spania – „Leśną kołysankę” .
https://www.youtube.com/watch?v=9Lq-u0ncV2Y
III. Zajęcia popołudniowe
• „Ojciec Wirgiliusz” – zabawa naśladowcza z udziałem rodzica . Rodzic stoi na przeciw dziecka i zostaje ojcem Wirgiliuszem, razem śpiewają piosenkę, naśladują pokazywane przez rodzica gesty lub proste czynności .. Następuje zmiana miejc
• „Podajmy sobie ręce” – wspólny taniec z mamą lub tatą .
"W rytmie serca"
Przewidywane osirągnięcia dziecka:
• czerpie radość z zabaw ruchowych,
• kontynuuje rozpoczęty rytm,
• przygotowuje się do występu dla rodziców,
• uczy się wiersza na pamięć,
• układa treść życzeń dla rodziców,
• potrafi rozdawać po równo, po jeden,
• przygotowuje prezent dla rodziców .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Jak biją serca” – zabawa ruchowa z rytmicznym podskakiwaniem . Rodzic gra na np. bębenku, zmieniając tempo . Dziecko skacze obunóż, zgodnie z podanym rytmem . Prowadzący zwraca uwagę, aby podczas podskoków stopy dziecka były złączone, a plecy proste .
• „W rytmie serca” – kontynuowanie rozpoczętych rytmów z wykorzystaniem liczmanów – serc, w dwóch wielkościach . Rodzic układa rytm, odczytuje go wspólnie z dzieckiem.. Następnie dziecko kontynuuje rytmy rozpoczęte przez nauczyciela, np . serce małe, serce małe, serce duże; duże, małe, duże; duże, duże, małe .
Uwaga! Rodzic, rozpoczynając rytm, powinien ułożyć trzy sekwencje, by dziecko zauważyło prawidłowość .
II. Zajęcia główne
• "Życzenia dla mamy", "KochamCiebie tato"- nauka piosenek
• „Życzenia na raz, dwa, trzy” – wysłuchanie wiersza Z . Staneckiej z „Książki” jako wstęp do samodzielnego układania życzeń dla rodziców . Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat składania życzeń . Pyta dziecko, z jakiej okazji składamy innym życzenia (urodziny, imieniny, święta), czego możemy życzyć . Czyta wiersz z „Książki” .
Polecenia:
– Posłuchaj wierszyka. Nauczymy się go na pamięć.
– Pokaż na obrazku mamę, tatę i synka. Co robi tata?
Dzieci uczą się na pamięć wiersza z „Książki” . Następnie Rodzic prosi, aby dziecko ułożyło własne życzenia, które chciałyby przekazać swoim rodzicom . Rodzic nagrywa życzenia . Warto na czas nagrania stworzyć dziecku miły, spokojny kącik, aby mogło się skupić, wypowiedzieć własnymi słowami, nie korzystając z podpowiedzi innych .
• „Podajmy sobie ręce” – przypomnienie piosenki i zabawy ruchowej .
- Zajęcia popołudniowe
• „Całus dla Ciebie, całus dla mnie” – zabawa matematyczna z liczeniem, rozdawanie po równo, rozdawanie po jeden. Rodzic kładzie pośrodku (rodzic zdzieckiem siedza na przeciwko siebie) trzy misie: mamę, tatę i synka . Opowiada o nich:
To moja rodzina: mama, tata i brat. Bardzo ich kocham. Każdemu daję całusy. Całus dla mamy, całus dla taty, całus dla brata (przy każdym misiu rodzic kładzie jednego liczmana, dziecko przelicza, ile ma każdy z nich) . Kiedy jestem szczęśliwa, rozdaję dużo całusów. Całus, całus dla mamy (dwa liczmany), całus, całus dla taty (dwa liczmany) i tyle samo dla brata (kładzie jeden). Ile całusów ma mama? Czy brat ma tyle samo? (po przeczącej odpowiedzi nauczyciel dokłada jednego liczmana) . Czy teraz ma tyle samo? Policzcie. Następnie rodzic rozdaje dziecku sylwety (lub obrazki) trzech niedźwiadków (mama, tata, synek) i liczmany w kształcie ust . Prosi, aby dzieci dały wszystkim po jednym całusie, po dwa całusy, tyle samo co ja (kładzie po dwa, trzy liczmany przed swoimi sylwetami) . Dziecko układają liczmany przed swoimi sylwetami, przelicza, ile kto dostał całusów .
• „Kwiatki dla rodziców” – ozdabianie według instrukcji kwiatków z „Wycinanek-składanek” . Rodzic rozdaje dziecku dwie sylwety kwiatów – jedna dla mamy, druga dla taty . Dziecko koloruje kwiatki według własnego pomysłu i zawieszają na tasiemkach .
"Ja kocham, Ty kochasz, my kochamy"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• prawidłowo reaguje na sygnał nauczyciela,
• wie, gdzie jest położone serce,
• wyczuwa jego bicie,
• naśladuje bicie serca klaskaniem,
• wykonuje piosenkę z podziałem na role,
• porusza się swobodnie w rytm muzyki,
• wymienia powody, dla których kocha swoich rodziców,
• układa obrazki historyjki obrazkowej we właściwej kolejności,
• snuje przypuszczenia, stawia hipotezy,
• rytmicznie recytuje tekst .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• zabawa ruchowa
• „Bijące serduszka” – zabawa rytmiczna, określanie położenia serca w klatce piersiowej, wyczuwanie jego rytmicznego bicia, naśladowanie bicia za pomocą tupania, klaskania . Dziecko próbuje swoją dłonią wyczuć bijące serce . Słucha też bicia serca rodzica, przykładając ucho do klatki piersiowej. Następnie rodzic zachęca do biegania, skakania, robienia przysiadów, wymachów rąk i nóg . Prosi, aby po ćwiczeniach dziecko znowu sprawdziło, jak bije serce (szybciej, głośniej, mocniej) . Dziecko ponownie za pomocą klaskania i tupania naśladują miarowy rytm pracy serca .
II. Zajęcia główne
• "Życzenia dla mamy", "KochamCiebie tato"- nauka piosenek
• „Kwiaty” – zabawa ruchowa . Rodzic kłada na podłodze pięć, sześć małych kolorowych kółek o średnicy 6–10 cm wyciętych z kartonu .Dziecko otrzymuje po dwie kolorowe piłeczki . Rodzic odtwarza nagranie . Dziecko tańczy do muzyki po całej sali, eksponując ruchem dłonie z piłeczkami . Na przerwę w muzyce układa piłeczki wokół kółek na podłodze, tworząc kwiaty . Wokół kółka o średnicy 6–10 cm można ułożyć pięć, maksymalnie sześć piłeczek . Następnie dziecko odchodzi na bok i obserwują efekt plastyczny . Podczas powtórzeń zabawy Rodzic zmienia ułożenie kółek . Kwiaty mogą tworzyć np . duże koło, linię, trójkąt, prostokąt lub być w rozsypce . CD Utwory – „Rondo z Sonaty c-moll” J. Dussika
https://www.youtube.com/watch?v=Zs_umJz110U
• „Kocham moich rodziców, bo…” – rundka słowna, wymienianie powodów, dla których kocha się swoich rodziców, pogłębianie więzi rodzinnych . Dziecko irodzic siedzą obok siebie. Rodzic prosi, żeby dziecko zastanowiło się, dlaczego kocha swoich rodziców . Każde dziecko powinno zamknąć na chwilę oczy i przypomnieć sobie, co rodzice robią dla nich, jak okazują im miłość, jak się poświęcają . Dziecko kolejno dokończy zdanie: Kocham moich rodziców, bo… Rodzic powinien zachęcić dzieci do tworzenia własnych wypowiedzi, do niepowielania odpowiedzi podanych przez koleżanki i kolegów . Warto zwrócić uwagę na niematerialny aspekt miłości rodzicielskiej .
• „Prezent dla rodziców” – ćwiczenie logicznego myślenia, zaznaczanie prawidłowej kolejności obrazków na karcie pracy . Dziecko ogląda obrazki na karcie pracy, próbuje opowiedzieć historyjkę i dostrzec logiczną kolejność obrazków . Następnie w okienka obok obrazków wstawiają odpowiednią liczbę kropek . „Karty pracy” – karta 56.,
III. Zajęcia popołudniowe
• „O czym marzą rodzice?” – burza mózgów, rozważania na temat marzeń dorosłych, czym się różnią od dziecięcych . Dziecko siedzi na dywanie, zamyka oczy i słucha rodzica: Marzenie to częste myślenie, mówienie o tym, co bardzo chcemy mieć, co bardzo chcemy robić lub dostać, czego nam brakuje. Pomyś, o czym marzą Wasi rodzice, czego bardzo chce mama, a czego tata. Dziecko otwiera oczy i opowiada o marzeniach rodziców, słucha wypowiedzi innych dzieci . Następnie znów zamyka oczy i przypomina sobie własne marzenia . Opowiada o nich i porównuje z marzeniami rodziców: czy są takie same, czy mogą się spełnić, czy dziecko może pomóc je zrealizować .
• „Prezenty” – zabawa logorytmiczna . Dziecko wykonuje rymowankę najpierw w rytmie ćwierćnutowym, a przy powtórce w rytmie ósemkowym:
Tatusiowi dam łopatkę, a mamusi pieska w kratkę.
"Mama, tata i ja"
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
• potrafi właściwie nazywać przedstawicieli różnych zawodów,
• potrafi toczyć piłkę,
• doskonali swój śpiew i taniec,
• zna członków swojej rodziny,
• poprawnie używa określeń dotyczących rodziny,
• poprawnie rozróżnia głosy kobiece i męskie,
• wymyśla proste melodie,
• wykonuje ćwiczenia przeciw płaskostopiu .
Przebieg dnia:
- Zajęcia poranne
• „Lekarz czy lekarka?” – ćwiczenie słownikowe, tworzenie męskich i żeńskich form nazw zawodów . Rodzic prezentuje obrazki kobiet i mężczyzn wykonujących te same zawody, np . policjant i policjantka, lekarz i lekarka, kucharz i kucharka . Dzieci dobierają obrazki w pary, rozpoznają zawody i nazywają osoby, które je wykonują, podając formę męską i żeńską . obrazki kobiet i mężczyzn wykonujących te same zawody
• „Do kogo toczy się piłka?” – zabawa z piłką . Srodzic zdzieckiem siedzi na przeciwo siebie w siedzie skrzyżnym, Rodzic siedzi , dziecko toczy piłkę do rodzica i wraca na swoje miejsce, następuje zmiana miejsc.
- Zajęcia główne
• "Zyczenia dla mamy", "KochamCiebie tato"- nauka piosenek
• „Nasza rodzina” – tworzenie modeli rodziny, przeliczanie i nazywanie członków rodziny . Rodzic daje dziecku fotografie przedstawiające ich samych i członków najbliższej rodziny (dobrze, jeśli są to zdjęcia zarówno grupowe, jak i indywidualne), opowiada o nich krótko . Rodzic prosi, aby dziecko ułożyło przed sobą kolejno zdjęcia: rodziców (mama i tata), rodzeństwa (siostra, brat), dziadków (babcia i dziadek) . Dziecko podaje imiona najbliższych . Opowiada, kto wchodzi w skład ich rodziny . Przelicza osoby, które z nimi mieszkają, pokazuje odpowiednią liczbę na palcach . Następnie układa zdjęcia od najstarszej do najmłodszej osoby i odwrotnie . Jeżeli sąt tylko zdjęcia zbiorowe, wymienia członków rodziny w odpowiedniej kolejności . Na zakończenie Rodzic wymienia różne osoby z otoczenia dzieci i prosi, aby określało, czy to rodzina czy nie rodzina.
III. Zajęcia popołudniowe
• „I kto to mówi?” – zagadki słuchowe, rozpoznawanie głosów kobiecych i męskich . Rodzic Odtwarza dziecku krótkie fragmenty nagrań, a dziecko rozpoznaje, czy to głosy męskie czy kobiece . (Przy zasłoniętych oczachmozna wlaczyćdzieckuprogramy muzyczne)
• „Jak śpiewa mama, jak śpiewa tata?” – zabawa wokalna . Zabawa łączy w sobie elementy improwizacji wokalnej i modulacji barwy głosu . Dziecko z rodzicem ustalają, że kobiety śpiewają wysokim głosem, a mężczyźni – niskim . Następnie dziecko prezentuje, jak jego imię zaśpiewałaby mama, a jak zaśpiewałby tata . Zabawę rozpoczyna rodzic .
• „Wyścig na wysokich obcasach” – zabawa naśladowcza . Dziecko bez kapci, najlepiej na bosaka, spacerują po sali . Na hasło: Buty na obcasach – biega we wspięciu na palce . Rodzic zwraca uwagę, aby pięty były całkowicie oderwane od podłoża . Po krótkim biegu następuje odpoczynek, czyli marsz na całych stopach .