Dodał: anna Data: 05/04/2020 - 12:41:08
Grupa 3

    Temat dnia: Koszyk Oli. Przygotowanie Oli do Świąt. 07.04.2020

     

    W wielkanocnym koszyku.

    Co powinno znaleźć się w koszyku wielkanocnym? Poniżej podaję link do krótkiej prezentacji, a także umieszczam zdjęcie.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ

    W koszyczku wielkanocnym powinno znaleźć się:

    chleb - w dawniejszych czasach święcono paschę, która symbolizuje Chrystusa jako chleb życia

    jajka - symbol życia, często wkładamy do koszyczka wielkanocnego kolorowe pisanki

    wędlina - symbol dobrobytu

    ser - symbol przyjaźni między człowiekiem a zwierzętami domowymi

    woda - symbol Ducha Świętego, symbol nowego narodzenia

    sól, pieprz - przyprawy symbolizują trwałość i nieśmiertelność

    baranek, króliczek - symbolizuje Chrystusa i odkupienie grzeszników

    chrzan - symbol pokonania goryczy męki Chrystusa

    babka wielkanocna - symbol umiejętności i doskonałości.

     

    Pisanki , kraszanki-zabawa matematyczna, dostrzeganie, że liczebność zbioru nie jest zależna od układu elementów, doskonalenie umiejętności liczenia.

    Dzieci otrzymują po dziesięć małych kolorowych jajek wyciętych z papieru ( szablony jajek w zdjęciach,  można wykonać swoje): trzy czerwone, trzy niebieskie, dwa żółte i dwa białe. Rodzic prosi by dziecko ułożyło jajka przed sobą, które posłużą mu jako liczmany Dzieci wykonują polecenia:

    -W koszyku były trzy czerwone jajka, trzy niebieskie, dwa żółte i dwa białe. Ile było wszystkich jajek?

    -Przyszła mama i rozdzieliła jaja na dwie gromadki. Na jednej położyła czerwone i żółte, a na drugiej niebieskie i białe. Ile było wszystkich jajek w dwóch gromadkach?

    -Mama pomyślała, że jajka trzeba ładnie ułożyć, zrobiła z nich kółeczko i znów policzyła wszystkie jajka. Ile ich było?

    -Kiedy mama znów przekładała jajka, jedno wyleciało jej z ręki i  stłukło się. Ile zostało jajek?

     

    Następnie rodzic czyta wiersz dziecku:

    ,,Dziesięć świątecznych jajek” Tomasz Plebański

    Pytało się kury dziesięć kurzych jajek:

    W jaki sposób jajo pisanką zostaje?

    Czy gdzieś trzeba jechać? A może coś je się?

    Leży i rozmyśla wszystkich jajek dziesięć.

    A może te  kropki, plamki i zdobienia

    Wynikiem są grypy lub przeziębienia?

    Myśli jajek dziesięć, co tu trzeba zrobić?

    Może muszą same siebie przyozdobić?

    Ale żeby stworzyć pisankowe wdzięki,

    To potrzeba jajku choćby jednej reki!

    Wtem na jednym jajku pojawił się szlaczek!

    Lecz zamiast pisanki wykluł się .. kurczaczek.

    Następnie rodzic omawia z dzieckiem wiersz, ilustrując jego treść za pomocą liczmanów: Było dziesięć jajek, pękło jedno, zostało dziesięć.

     

    Zapoznanie dzieci z zapisem graficznym cyfry 10.

    Rodzic  pokazują dziecku tablicę z cyfrę 10 ( szablon umieszczony w zdjęciach). Liczba 10 jest kolejną liczbą następującą po liczbie 9.  Mówi, że cyfra 10 składa się z dwóch cyfr: jedynki i zera i tłumaczy ,że razem te cyfry tworzą liczbę dziesięć. Demonstrujemy dziecku sposób pisania cyfry10 i zwrócenie przy tym uwagi na ustawienie cyfr. Wszystkie dzieci niech na kartce spróbują nauki pisania naszej cyfry 10.

    Pięciolatki wykonują kartę pracy: KARTA PRACY.WODA. PIĘCIOLATKI STR 59

    Kolorowe jajka- praca plastyczno- konstrukcyjna, ćwiczenia graficzne ( PIĘCIOLATKI, TECZKA MAŁEGO ARTYSTY- WIELKANOCNY KOSZYCZEK, KARTA NR 16).

    Zadaniem dzieci jest ozdobienie kilku papierowych jajek ( szablony jajek w zdjęciach, można wykonać swoje papierowe lub ozdobić styropianowe) aby każde wyglądało inaczej. Następnie dzieci składają koszyczek, sklejają go i umieszczają w środku zajączka i kurczaczka oraz ozdobione przez siebie papierowe jajeczka.

     

    Baranek wielkanocny- praca plastyczno- konstrukcyjna ( CZTEROLATKI, TECZKA MAŁEGO ARTYSTY- BARANEK, KARTA NR 12)

    Zadaniem dzieci jest ostrożne wypchnięcie szablonu baranka, następnie należy ozdobić go watą i zagiąć szablon wzdłuż przerywanej linii. Z dostępnych materiałów  należy wykonać makietę wiosennej łąki, na której umieścimy baranka.

     

    Mazurkowe dekoracje- układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej, doskonalenie sprawności manualnej, przez rysowanie wzorów po śladzie.

    Rodzice wraz z dziećmi szukają w gazetkach czy Internecie wielkanocnych mazurków. Zadaniem dzieci jest ułożenie z mozaiki geometrycznej wzoru, jakim ozdobiłyby swój świąteczny mazurek.

    PIĘCIOLATKI. KARTA PRACY. WODA STR. 60 (dzieci rysują mazurek po śladzie i kolorują rysunek).

     liczmany

     liczmany1

     koszyk

     praca baranek

     praca koszyczek
     
     szablon jajek
     
      cyfra 10

    Dodał: Roza Data: 03/04/2020 - 02:41:05
    Grupa 3

      Scenariusz zajęć online dla grupy III – 06.04.2020r.

       

      Opracowała: mgr Justyna Anielak

      Grupa: III (4 i 5 –latki)

      Krąg tematyczny: ,,Wielkanocne zwyczaje’’

      Temat dnia: ,,Zagroda Oli’’

      Czas trwania: 45 minut

      Pomoce dydaktyczne:

      Ilustracja przedstawiająca Olę, naszkicowane obrazki do pokolorowania i wycięcia, kartki, kredki, nożyczki, szary papier, klej, wyrazy do globalnego czytania, biały ser, jajko ugotowane na twardo, pióra, „Karty pracy. Woda” s. 58, ( 5-latki), kredki,  ,,Karta pracy. Woda’’, s.  27 (4-latki), komputer

       

       

      Przewidywane osiągnięcia:

      Dziecko:

      – wyróżnia zwierzęta gospodarcze spośród innych zwierząt,

      – nazywa budynki gospodarcze w zagrodzie,

      – przelicza i klasyfikuje zwierzęta,

      – doskonali precyzję wycinania nożyczkami,

      – wykazuje zainteresowanie czytaniem,

      – dostrzega korzyści z hodowli zwierząt hodowlanych,

      – zna budowę utworu i prawidłowo reaguje ruchem na powtarzające się części muzyczne.

       

      Przebieg zajęć głównych:

      1. „W zagrodzie Oli” – pogadanka połączona z opracowaniem planszy obrazkowej, poznanie elementów zagrody, nazywanie zwierząt gospodarczych, doskonalenie umiejętności liczenia i określania położenia przedmiotów w przestrzeni.

       

      Dziecko otrzymuje zadania do wykonania:

      a)       koloruje naszkicowane przez Rodzica: dom, kurnik, budę dla psa, stodołę, oborę, chlew.

      b)      wycina po linii obrazki ptactwa domowego: kury i gęsi, krów, świń i koni, owce, kozy, psa, kota.

       

      Rodzic rysuje postać Oli bądź drukuje ilustrację Oli dołączoną w załączniku. Wycina ją, a następnie przykleja do niej długą wykałaczkę. Gdy już wszystko jest pokolorowane i wycięte, Rodzic rozkłada duży karton szarego papieru i wyjaśnia, że za chwilę razem stworzą zagrodę Oli. Przedstawia wszystkim pacynkę Olę. Dziecko podchodzi do arkusza szarego papieru i przykleja odpowiednie elementy, np. Olę koło domu, kury obok kurnika, psa przed budą, kota na dachu. Dopełnieniem zadania dla dzieci wykazujących umiejętność czytania może być doklejenie podpisów pod obrazki: Ola, kura, kot, owca. Następnie dziecko siada przy stworzonej pracy, a Rodzic zadaje pytania: Gdzie mieszkają kury? Ile jest kur? Czego jest więcej, kur czy kaczek? Gdzie mieszkają krowy? Co jest w stodole? Ile świnek mieszka w chlewie? Gdzie jest kot? (określenie położenia względem domu).

       

      2. „Co nam dają zwierzęta?” – zabawa dydaktyczna połączona z degustacją produktów otrzymywanych dzięki hodowli zwierząt gospodarczych (karta pracy), ćwiczenia oddechowe.

       

      Rodzic  pokazuje obrazki zwierząt domowych. Dziecko podaje nazwy zwierząt oraz próbuje określić, jakie produkty otrzymujemy dzięki tym zwierzętom. W razie potrzeby Rodzic podpowiada. Następnie pokazuje na talerzyku biały ser i pyta, z czego może być otrzymywany ser. Kiedy dziecko odgadnie, że z mleka, Rodzic wyjaśnia, że nie tylko z mleka krowiego, lecz także owczego czy koziego. Można wspomnieć o serach otrzymywanych z roślin, np. z mleka sojowego. Następuje degustacja dostępnych rodzajów serów.

      Rodzic  zachęca dzieci do opisywania wrażeń smakowych i określania własnych preferencji. Te same czynności powtarza z plasterkami kiełbasy i jajkiem ugotowanym na twardo. Na koniec Rodzic pokazuje pióra i z pomocą dzieci określa, do czego są wykorzystywane

      przez człowieka. Gdy dzieci powiedzą, skąd wzięły się pióra, nauczyciel proponuje ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na piórko trzymane w dłoni, próbowanie utrzymania piórka w powietrzu za pomocą oddechu, przesuwanie piórka po blacie stołu za pomocą lekkich dmuchnięć.

       

      a)      Karta pracy dla 5-latków. Woda, s. 58

      Po tych ćwiczeniach dziecko na karcie pracy łączy obrazki zwierząt z obrazkami produktów, które dzięki nim otrzymujemy.

       

      b)      Karta pracy dla 4-latków. Woda, s. 27

      Po tych ćwiczeniach dziecko na karcie pracy rysuje krowę po śladzie, koloruje krowę, a następnie otacza pętlą produkty, które są zrobione z mleka.

       

      3. „Stary Donald farmę miał” – zabawa ruchowa, poruszanie się w przestrzeni według ustalonego schematu.

       

      Rodzic pokazuje dziecku w jaki sposób chodzą zwierzęta przedstawione w piosence - ,,Stary Donald farmę miał’ - https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA . Następnie włącza piosenkę. Zadaniem dziecka jest poruszanie się zgodnie ze słowami piosenki i wcześniejszą prezentacją Rodzica.

       swinka

      konie

      koza

      pies

      ges

      Ola

      Wyrazy do globalnego czytania

      Dodał: Roza Data: 02/04/2020 - 12:25:53
      Grupa 3

        Temat dnia: Waga, odwaga, równowaga. 03.04.2020

         

        Piosenka do odsłuchania na rozpoczęcie zajęć: ,,Równowaga” Wygibasy z naszej klasy ( link poniżej):

        https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

         

        Ile wagi , ile równowagi?- zabawa językowa, ćwiczenia w zakresie percepcji słuchowej.

        Rodzic podaje słowa zawierające w sobie cząstkę kojarzącą się ze słowem ,,waga”. Dzieci wyjaśniają ich znaczenie oraz  dzielą na sylaby, wykonując przy tym różne ruchowe polecenia, podając też liczbę sylab.

        Proponowane słowa do zabawy:

        -odWAGA (dziecko klaszcze nad głową tyle razy ile jest sylab)

        -poWAGA (dziecko podskakuje tyle razy ile jest sylab)

        -WAGonik ( dziecko tupie prawą nogą tyle razy ile jest sylab)

        -uWAGA ( dziecko uderza dłońmi o uda tyle razy ile jest sylab)

        -nieuWAGA ( dziecko tupie lewą nogą tyle razy ile jest sylab)

        -równoWAGA ( dziecko uderza całą dłonią o podłogę tyle razy ile jest sylab).

         

        Co jest ciężkie a co lżejsze?- zabawa matematyczna, szacowanie wagi przedmiotów, porównywanie masy z wykorzystaniem wagi szalkowej.

        Rodzice o ile posiadają pokazują dzieciom tradycyjną wagę szalkową, dzieci szukają w swoim domu przedmioty do zważenia ( mogą to być zabawki np. samochodziki, klocki, lalki, ale tez produkty spożywcze).Wyjaśniamy dzieciom jak działa nasza waga ( gdy dany przedmiot jest cięższy od drugiego, tacka opada na dół, tym samym tacka z lżejszym przedmiotem idzie do góry).  Dzieci  starają się najpierw odgadnąć, który z ich przedmiotów jest cięższy, a który lżejszy, następnie sprawdzają trafność swoich przypuszczeń, ważąc na wadze. Staramy się utrwalać u dzieci słowa: cięższy, lżejszy, równo.

         

        Praca techniczna-  konstruowanie wagi z wieszaka.

        Do wykonania wagi z wieszaka potrzebujemy: wieszak na ubranie, dwa pojemniki np. po jogurcie, dwa sznurki o równej długości.

        W kubeczkach robimy dziurki po obu stronach, przy samym brzegu, sznurek należy przewlec przez dziurki. Takie kubki przywiązujemy do końców ramion wieszaka. Tak zrobioną wagę wieszamy np. na klamce od drzwi. Do kubeczków możemy wkładać lekkie przedmioty i tym samym porównywać wagę przedmiotów. PowodzeniaJ Ps. Pochwalcie się zdjęciami swoich konstrukcji.

         

        ĆWICZENIA DLA DZIECI:

        KARTA PRACY. WODA. PIĘCIOLATKI STR. 51

        KARTA PRACY.WODA. CZTEROLATKI STR. 21

        W zdjęciach umieszczam dodatkowo kolorowanki, ćwiczenia  związane z tematem dnia.

        Karty pracy waga

        Dodał: Anna Data: 02/04/2020 - 09:47:07
        Grupa 3

          Temat dnia: ,,Strach ma wielkie oczy''
           
          Przebieg zajęć głównych:
          1.„Kto się bardziej boi?” – rozmowa zainspirowana wierszem A. Frączek „Bestia”, wyjaśnienie znaczenia powiedzenia: Strach ma wielkie oczy. Rodzic czyta dziecku wiersz:
          Bestia
          Aaa! Ratunku! Aaa! W pokrzywach
          łazi bestia przeraźliwa!
          Drepcze w kółko: człap!, człap!, człap!,
          przebierając mnóstwem łap
          i machając: mach,! mach,! mach!
          parą skrzydeł. Rety! Ach!
          A w dodatku nosi zbroję…!
          Aaa! Ratunku! Ja się boję!
          Boję się, lecz nie uciekam,
          bo ogromnie jestem ciekaw,
          jak się zwie ten dziwny stwór?
          Nie ma dzioba… ani piór…
          Może to jest nosorożec?
          Lub kosmita? Trudno orzec.
          Wreszcie zerkam nań bez lupki…
          Stwór jest miły i malutki.
          O! To żuczek. Zwykły owad!
          Biedak się przede mną schował!!!
          Agnieszka Frączek
          Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania: Czy dziecko zobaczyło bestię? Dlaczego pomyślało, że to bestia? Kto się bardziej bał: dziecko żuczka czy żuczek dziecka?
          Podsumowując rozmowę, Rodzic wyjaśnia: Czasem boimy się tego, czego dobrze nie znamy. Coś podpowiada nam wyobraźnia i strach powoli się wyolbrzymia. A wystarczy czasem spojrzeć drugi raz, przyjrzeć się, zbadać, zasięgnąć informacji o tym, co nas wystraszyło, żeby dojść do wniosku, że tak naprawdę nie ma się czego bać. Czasem winę za to, że się boimy, ponoszą niewłaściwe bajki, które oglądamy, lub gry komputerowe przeznaczone dla starszych. To przez nie wyobrażamy sobie duchy lub potwory tam, gdzie ich nie ma. Na koniec Rodzic jeszcze raz czyta wiersz, ale tym razem dziecko „zamienia się” w bestie, człapie po sali na czworakach i głośno wypowiada wyrazy dźwiękonaśladowcze: człap!, człap!, człap! i mach,! mach,! mach!
          2.
          a) „Uwaga, rekin!” – ćwiczenia graficzne, doskonalenie sprawności ręki i spostrzegawczości.
          Karta pracy dla 5-latków - -„Karty pracy. Woda”- s. 50
          Dzieci prowadzą drogę przez labirynt, a następnie liczą rekiny na obrazku i wpisują taką samą liczbę kresek w ramkę. Na zakończenie Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat przedstawionej ilustracji. Pyta, co jest na niej nie tak, co budzi zdziwienie, co nie pasuje. Jeśli dziecko będzie miało trudności, Rodzic zadaje pytania pomocnicze: Jak jest ubrany chłopiec? Gdzie jest chłopiec? Jakie zwierzęta są na ilustracji? Czy to możliwe, żeby chłopiec spotkał rekiny w krainie pingwinów? Czy może były tylko wytworem jego wyobraźni?
          Rodzic podsumowuje, że nasza wyobraźnia może podpowiadać nam sytuacje, zjawiska, które są niemożliwe i nie mogłyby się wydarzyć.
          b) ,,Straszny, a może nie?’’ – praca dla 4-latków. Praca umożliwiająca ekspresję twórczą dziecka, które za pomocą środków plastycznych przedstawia jeden obiekt w dwóch wersjach: gdy wywołuje lęk i kiedy nie budzi silnych emocji.
          Stwórzcie rysunki, na których obiekt podany przez Rodzica będzie przedstawiony na dwa sposoby:
          -Gdy nie jest przedmiotem strachu i nie ma powodu, by się go bać
          -Gdy jest przedmiotem strachu, gdy się go boimy.
          Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat strachu. Co to znaczy powiedzenie strach ma wielkie oczy? Czy straszne rzeczy mogą być wytworem naszej wyobraźni?
           
          Dodatkowo dla 5-latków i 4-latków wysyłam w załączniku grafikę przedstawiającą różne części ciała zwierząt. Zadaniem dzieci jest odgadnąć co kryje się za przedstawioną częścią ciała.
           
          3. „Odważnie próbuję dalej” – rozmowa na podstawie własnych doświadczeń dzieci związanych ze zdobywaniem nowych umiejętności i pokonywaniem lęków, budowanie wiary we własne możliwości.
          Rodzic prosi, aby dziecko opowiedziało o takich sytuacjach ze swojego życia, w których się czegoś bało, oraz o tym, jak radziło sobie z takimi sytuacjami. Czy strach mijał, czy nie? Kto mu pomagał? Czy warto było podjąć ryzyko, postarać się przełamać strach i zdobyć nowe umiejętności? Mogą to być opowieści o nauce jazdy na rowerze lub rolkach, pierwsze próby na pływalni, udział w zawodach i konkursach.
           
          4. „Droga w ciemności” – zabawa ruchowa, pokonywanie obawy przed chodzeniem z zamkniętymi oczami, określanie kierunków z punktu widzenia drugiej osoby, nabieranie zaufania do drugiej osoby.
          Rodzic ustawia w pokoju kilka przeszkód. Rodzic dobiera się z dzieckiem parę. Jedno zamyka oczy, a drugie je prowadzi po całym pokoju. Potem zadanie zostaje utrudnione. Rodzic puszcza rękę dziecka i tylko informuje, ile kroków trzeba zrobić i w którą stronę. Dziecko musi przełamać lęk i zaufać Rodzicowi. Po kilku minutach następuje zamiana ról w parach.
           
           

           

          Dokumenty - rekrutacji

             

          Galeria

          

          Polecamy